Jouw lezers willen content waarin je snel tot een duidelijk punt komt. In deze post leg ik uit hoe je dat in 3 simpele stappen kunt doen en betere content maakt. Waarom dat belangrijk is? 

Omdat er heel veel bedrijven zijn die genoeg interessante content te delen hebben, maar dat niet goed op het scherm krijgen. Daarmee jaag je je lezers (en potentiële klanten) weg, en dat wil je natuurlijk niet.

Het is alsof je naar het verhaal van een vriend luistert waar maar geen einde aan lijkt te komen. Het begint veelbelovend, maar ineens gaat het over hoe ze vroeger niet genoeg geknuffeld zijn, of hoe de 3D-printer op het werk het plotseling niet meer deed. En toen, en toen, en toen… Er zit vast ergens een clou in het verhaal, maar waarschijnlijk ben je al lang afgehaakt.

Zo werkt het ook met jouw content. Met doelloze content verspil je niet alleen je eigen tijd, maar ook de aandacht en goede wil van je publiek. En dat moet maar eens afgelopen zijn. Laten we ter zake komen!

Stap 1: begin bij het einde

Voordat je begint met het schrijven van een blogpost, landingspagina of infographic, stel je jezelf de volgende 2 vragen:

  1. Wat zijn de doelen van dit stuk content?
  2. Als mijn lezers 1 ding onthouden na het lezen van dit stuk, wat is dat dan?

Het lijkt me overbodig om te zeggen dat je vervolgens ook antwoord geeft op deze vragen. Toch?

Voor deze blogpost heb ik de volgende antwoorden opgeschreven:

  1. Ik wil bedrijven, marketeers en copywriters helpen met het maken van betere content. Een ander doel is dat ik door mijn kennis te delen laat zien dat ik een expert ben op het gebied van contentmarketing.
  2. Als je 1 ding onthoudt na het lezen van dit stuk, is het dat je met een paar simpele aandachtspunten betere content maakt.

Door deze antwoorden op te schrijven en te onthouden, breng je direct een stuk meer scherpte in je verhaal.

Wat ook belangrijk is om je te beseffen, is dat je met 1 post niet direct het verschil maakt. Het is beter om meerdere kleine posts te schrijven die samen een goed geheel vormen, dan dat je in 1 langere post van de hak op de tak springt.

Beschouw je contentmarketing als een marathon, en elk stuk content als een stap in de goede richting. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt hoe het stuk dat je schrijft in je overkoepelende strategie past, en ga door met stap 2.

Stap 2: schrijven!

Als je voor jezelf antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, is het tijd om te schrijven. Maar zodra je begint met schrijven, mag je de antwoorden best even naast je neer leggen.

In 3 stappen betere content. Stap 2: schrijven zonder beperkingen.

Ik hoop dat je geen typemachine gebruikt voor je teksten…

Het gebeurde mij regelmatig dat ik vastliep in het schrijven, omdat ik te krampachtig vasthield aan de antwoorden die ik opschreef. Daarom schrijf ik de antwoorden op, en leg ik ze daarna weg.

Ja, dat betekent inderdaad dat je afdwaalt. Maar dat is helemaal niet erg, want dit is pas je eerste opzet. En die hoeft niet gelijk perfect te zijn. Als je geen ruimte maakt om je creativiteit de vrije loop te laten, kun je last krijgen van zo’n nare writer’s block.

Daarom ga je gewoon schrijven. Zet je ideeën op papier, zonder je druk te maken over typ-, taal- en spelfouten. En zonder je druk te maken over de focus in je verhaal. Daar hebben we stap 3 voor :)…

Stap 3: terug naar waar het allemaal begon

Als je niet gebukt gaat onder een deadline, is het slim om je stuk een paar uur te laten liggen. Ik probeer daar meestal 24 uur voor uit te trekken, maar die luxe heb ik niet altijd.

Je vraagt je af waarom? Omdat je jezelf dan de tijd geeft om afstand te nemen van wat je geschreven hebt. En hoe meer afstand, hoe beter je kunt zien of je content antwoord geeft op de vragen die je jezelf in stap 1 gesteld hebt.

Dus, pak je antwoorden erbij en lees je stuk nog eens door. Voldoet je stuk aan de doelen die je hebt opgeschreven? En heb je het inderdaad zo opgeschreven dat je lezers logischerwijs op maar 1 conclusie uitkomen?

Maak je niet druk als je niet gelijk volmondig ‘ja’ kunt zeggen. Dit hele stappenplan is er juist op gericht om de scherpte achteraf makkelijk aan te brengen.

Dus je schrapt wat overbodig is, en waarschijnlijk schrijf je nog wat dingen anders op. Zo zorg je er niet alleen voor dat je de tijd van je lezers niet verspilt, maar benut je je eigen tijd ook een stuk beter.

Wat vind jij?

Ik ben benieuwd wat je van dit stappenplan vindt. Denk je dat het voor jou kan werken? Voor mij is het in ieder geval een goed houvast om snel goede content te produceren, zonder dat ik direct vastloop in details.

Waarom probeer je het niet eens uit?