Fuck het. Ik zit nu al een half uur te zwoegen op een fatsoenlijke intro voor deze blogpost. En ik heb nog meer te doen, dus dit is het. In dit artikel lees je welke 5 manieren je kunt gebruiken om een geweldige intro voor je volgende blogpost te schrijven.

Het belang van een goede intro

Na de titel is de eerste zin van je blogpost het allerbelangrijkst. Je lezer is hopelijk al geraakt door je titel, dus nu moet je ‘m echt binnenhalen. Een goede intro zorgt ervoor dat je publiek doorleest, en dat is natuurlijk wat je wilt. Toch is het schrijven van een goede intro best lastig. Je kunt natuurlijk beginnen met wat scheldwoorden en gebitch zoals hierboven, maar er zijn ook een hoop andere manieren. Ik zet er 5 voor je op een rij.

1. Kort en krachtig

Soms is minder echt meer. Bijvoorbeeld in een intro:

“Wil je betere intro’s leren schrijven voor je blogposts? Hier zijn 5 manieren die je zeker helpen.”

Goed, hè? Ik ga ‘m gebruiken op LinkedIn! En direct al zo veel likes!

Schrijf betere intro's voor je blogs.

2. Deel een schokkend feit

Mensen houden van drama. Geef maar toe, dat geldt ook voor jou. Door een schokkend feit in je intro te gebruiken, zullen je lezers graag verder willen lezen. Zeker als je het lekker stellig neerzet:

“Werknemers die zich laten afleiden door telefoontjes of e-mails, zijn 2 keer zo dom als mensen die wiet roken.”

De BBC zegt het, dus dan is het waar. Voor inspiratie kun je natuurlijk ook de Telegraaf even openslaan.

3. Wees jezelf

Iedereen die mij wat beter kent, weet dat ik best grofgebekt ben. Daarom vind ik het ook geen probleem om een blogpost met een scheldwoord te beginnen.

Dat schelden komt trouwens van mijn vader, die altijd de meest exotische scheldwoorden verzon als er iets misging.

Disclaimer: dit is niet mijn vader…

Juist in een zakelijke blog werkt zo’n persoonlijke aanpak erg goed, dus weet niet bang om jezelf te laten zien:

“Fuck het. Ik zit nu al een half uur te zwoegen op een fatsoenlijke intro voor deze blogpost. En ik heb nog meer te doen, dus dit is het.”

4. Hou informatie achter

Oké. Het is een beetje sneaky, maar ook erg krachtig. Door in je intro informatie achter te houden, MOETEN je lezers wel verder lezen. Derek Halpern van Social Triggers heeft er een mooie formule voor bedacht:

[Nieuw, cool of opmerkelijk iets] + [gewenst resultaat] = [nieuwsgierige lezer]

“Wat als ik je vertel dat elke schrijver deze truc gebruikt om meer lezers te trekken?”

5. Begin met een vraag

Als iemand je een vraag stelt, kun je bijna niet anders dan een antwoord bedenken. Daar kun je niets aan doen, zo werkt het gewoon. Het moet natuurlijk wel een relevante vraag zijn:

“Waarom is het schrijven van een goede blogpost zo’n nachtmerrie?”

Voor de volgende keer

Zit je weer eens vast in het schrijven van een goede intro voor je blogpost? Vanaf nu hoeft dat niet meer, want je hebt nu sowieso 5 manieren geleerd. Succes met schrijven!