Het is haast een vies woord geworden: contentmarketing. Iedereen heeft het erover en doet alsof het de heilige graal is. Maar dat is het niet. Sterker nog: het is een marketingstrategie die voor sommige bedrijven absoluut niet werkt. Maar voor veel webshops en e-commerce-sites is het een mooie manier om conversies, en dus je omzet, te verhogen. In dit artikel lees je hoe eenvoudig het is om contentmarketing in te zetten voor je webshop of e-commerce-site en welke 6 soorten content je kunt gebruiken. Vooral nummer 6 is echt tof!

Wat is contentmarketing? Simpel gezegd: het maken en verspreiden van digitaal materiaal om een product, dienst of merk te promoten. Mooi, maar ook wel erg algemeen. Als het gaat om contentmarketing voor webshops, moet dat veel specifieker. Daarom moet contentmarketing voor je webshop maar op 1 ding gericht zijn: het verhogen van je conversies. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je een goede strategie nodig.

Strategie voor contentmarketing

Het heeft geen zin om zomaar te beginnen met het uploaden van video’s naar Youtube of het schrijven van blogs als er geen goed idee achter zit. Want het moet natuurlijk wel conversies opleveren. In een paar stappen zet je een strategie op papier die je helpt bij de contentmarketing voor je webshop.

Doelgroepen bepalen

Hopelijk heb je al een duidelijk beeld van je doelgroepen. Voor je contentmarketingstrategie hoef je die doelgroepen alleen nog maar onder te verdelen en verder uit te werken. Kijk naar leeftijd, geslacht, wat ze leuk vinden, wat niet en wat hun gewoontes zijn. Maak het zo specifiek mogelijk, want “mensen die van muziek houden” is iets heel anders dan “mannen van 32 jaar oud uit de provincie Groningen die metal luisteren als ze zich moeten concentreren”. Hoewel dat misschien weer iets té specifiek is, maar je begrijpt me best.

Online gewoontes ontdekken

Zodra je weet hoe je doelgroepen eruit zien, kun je per doelgroep onderzoeken wat ze online doen. Want het heeft weinig zin om berichten te posten op LinkedIn als je doelgroep alleen maar Facebook gebruikt. Waar we niet aan hoeven twijfelen, is dat sociale media in het algemeen perfect zijn om je boodschappen te verspreiden. Maar weten welke platforms je doelgroepen gebruiken, is nog niet genoeg. Je moet ook weten op welke platforms ze met jouw bedrijf willen communiceren. Dat je doelgroep LinkedIn gebruikt, betekent nog niet dat ze daar berichten willen lezen over een geweldige nieuwe rode wijn die je verkoopt.

Content maken en verspreiden

Zodra je inzichtelijk hebt op welke platforms je het beste content kunt aanbieden aan je doelgroepen, kun je content gaan maken. Zorg ervoor dat je content hebt die aansluit bij elke stap in je contentmarketingfunnel. Geen idee wat dat is? Daar kletsen we later nog wel eens over. Simpel gezegd: zorg voor content voor mensen die nog nooit van je gehoord hebben en willen ontdekken wat je hebt, content die ze de kans geeft om je te vergelijken met concurrenten en content die ervoor zorgt dat je ze over de streep trekt.

6 soorten content voor e-commerce & webshops

Er zijn allerlei soorten content die je kunt gebruiken om de conversies in je webshop te verhogen. Niet alles is even geschikt voor al je doelgroepen en ook per campagne kan het weer verschillen. Kijk daarom steeds naar de strategie die je bepaald hebt, zodat je weet welke content je het beste kunt inzetten en op welk platform je die content gaat verspreiden.

Bloggen

Bijna elke webshop is gebaat bij het schrijven en verspreiden van blogs. Aan de ene kant omdat het ontzettend goed is voor je SEO: hoe meer relevante berichten er op je e-commercesite staan, hoe beter dat is voor je zichtbaarheid in de zoekresultaten. Aan de andere kant zorg je er met behulpzame blogs ook voor dat je potentiële klanten een goed beeld van je krijgen. Wees daarom ook niet te agressief in het verkopen van je spullen. Schrijf als wijnverkoper bijvoorbeeld over het ontstaan van een bepaald soort wijn, of de bijzondere smaak van die ene druivensoort. 

Maar vergeet natuurlijk niet af en toe een call-to-action toe te voegen, waarin je je lezers verleidt tot het zetten van een volgende stap. Zoiets, bijvoorbeeld:

Wil jij nu ook blogs voor je webshop, maar ben je niet zo goed in het bedenken van onderwerpen en het schrijven ervan? Of weet je niet precies hoe je een blogpost SEO-proof maakt? Neem dan even contact met me op, ik help je graag verder!

Subtiel, hè :)?

Video’s

Mensen willen graag zien wat ze van je kopen. Daarom zijn productvideo’s geweldig voor je contentmarketing. Laat bijvoorbeeld zien hoe je product precies werkt of op welke manier je het goed kunt gebruiken. Verkoop je bijvoorbeeld föhns, dan laat je in een video zien hoe je krullend haar het beste föhnt. Of als je online kleding verkoopt, laat dan zien op welke manieren dat ene jasje te dragen is. Het maken van video’s is wel tijdrovend, dus bekijk goed voor welke producten je het inzet.

Foto’s

Originele productfoto’s zijn een goedkopere manier om je klanten precies te laten zien wat je verkoopt. Fotografeer je producten dus van alle kanten, zodat ze precies weten wat ze bestellen. Tegelijkertijd kun je goede foto’s gebruiken in je blogs, e-mailcampagnes en posts op sociale media. 

E-mailmarketing

Als webshop ben je erg afhankelijk van e-mails. Je verstuurt welkomstmails, bevestigingen, facturen en verzendinformatie. Al deze e-mails zijn ‘gratis’ contactmomenten met je klanten waar je gebruik van kunt maken. Stuur bijvoorbeeld een kortingscode voor een volgende bestelling mee met de verzendinformatie, of doe productaanbevelingen op basis van wat ze eerder gekocht hebben.

Verhalen van klanten

Mond-tot-mondreclame werkt nog steeds als een tierelier. Laat je klanten daarom vertellen waarom ze zo graag van je kopen. Dat kan bijvoorbeeld door ze te vragen om een review achter te laten of een testimonial te schrijven. Gaat het om een ingewikkelder product, dan is een case study mooi. Daarin beschrijf je op welke manier je klant jouw product gebruikt en wat ze dat heeft opgeleverd.

Interactieve content

Deze contentvorm daagt je doelgroep uit om mee te doen. Het kan een quiz zijn die ze vertelt welke shampoo ze het beste kunnen kopen, of een calculator die laat zien hoeveel geld ze besparen met jouw product. Waar het om gaat, is dat ze iets moeten doen. Dit creëert een gevoel van betrokkenheid, terwijl interactieve content ook uitnodigt om te delen met anderen. Ook is het een stuk minder schreeuwerig dan een knop met ‘Koop NU’ erop. Wat voor soort interactieve content zou jij kunnen gebruiken?

Tot slot

E-commercesites en webshops kunnen ontzettend veel met contentmarketing. Het is wel belangrijk dat je goed weet voor wie je content maakt, hoe je ze online kunt bereiken en met welke vorm content je dat doet. Zodra dat duidelijk is, kun je aan de slag. 

Enneh, als je hulp nodig hebt met het schrijfwerk: ik weet nog wel iemand.