De juiste tone of voice vinden voor je bedrijf is een flinke uitdaging. Je wilt niet alleen een spreekstijl die bij jou past, maar ook bij je doelgroep. Een goede eerste stap in het vinden van je tone of voice is het kiezen van de aanspreekvorm: zeggen we u of jij? In dit artikel help ik je die keuze te maken.

Begin bij jezelf

Een paar jaar geleden solliciteerde ik als contentmarketeer bij een bedrijf in Groningen. Vlak voor het gesprek lieten ze me weten dat ze een dresscode hebben: of ik wel in pak wilde komen. Ik wist direct dat het niks zou worden. Een bedrijf waar je in pak moet lopen om serieus genomen te worden, past niet bij mij. En ik pas ook niet bij zo’n bedrijf.

De eerste stap die je daarom zet om de goede aanspreekvorm te kiezen, is kijken naar wat het beste bij jou of je bedrijf past. Zeg je in de dagelijkse gang van zaken ‘u’ tegen je klant? Dan ligt het voor de hand om hetzelfde te doen in je content. Wat dat betreft is je content niets anders dan een manier om met je klant te praten, en dat doe je overal op dezelfde manier.

Schrijf voor je doelgroep

Het gaat natuurlijk niet alleen om jou, maar ook om je doelgroep. Het doel van contentmarketing is uiteindelijk wel dat ze je product of dienst kopen.

De afgelopen jaren is het in Nederland steeds gewoner geworden om te je-en. Niet alleen in de detailhandel, maar ook bij de overheid en in de b2b-markt. Daarom is mijn advies 9 van de 10 keer: schrijf je voor Nederlanders, gebruik dan ‘je’.

Laatst had ik met een klant een gesprek over het gebruik van u of jij in hun blogposts. Ze richten zich op een hoog segment, dus ze hadden het gevoel dat vousvoyeren de beste optie was. Samen hebben we ons verplaatst in hun klant, en toen kwamen we er al snel achter dat ‘u’ zeggen alleen maar onnodige afstand zou creëren.

(Het woord vousvoyeren gebruiken is trouwens nooit de beste optie 😉)

Onthoud goed: wat je ook verkoopt, je verkoopt altijd aan mensen. Dat betekent dat je met een gezonde portie inlevingsvermogen best kunt bedenken hoe je klanten aangesproken willen worden.

Tot slot

Hopelijk heb je door bovenstaande stappen te zetten een goed idee van de beste aanspreekvorm voor jouw teksten: u of jij.

Het is een klein, maar belangrijk detail. Hoe beter je content bij jou, je bedrijf en je doelgroep past, hoe beter de resultaten zijn.