De Over ons-pagina van je bedrijf is misschien wel de belangrijkste pagina van je website. Het is vaak ook een van de meest bezochte. Op je Over ons laat je zien wie je bent, wat de kernwaarden van je bedrijf zijn, en waarom bezoekers jouw producten zouden moeten kopen.

Vaak zijn de bezoekers van je Over ons-pagina al geïnteresseerd in je producten of diensten. Maar voordat ze iets bij je kopen, willen ze weten wie ‘de vent (m/v) achter de tent’ is. Genoeg reden om er een goed verhaal van te maken, dus! In dit artikel help ik je op weg, zodat jij straks een geweldige Over ons-pagina hebt.

Zorg voor vertrouwen

Met de komst van het internet is de manier waarop we zaken doen enorm veranderd. Ik herinner me nog dat mijn vader en moeder ooit een wasmachine kochten in een fysieke winkel. Je weet wel, zo eentje met een verkoper in een lichtblauw overhemd. Ze gingen vaak naar dezelfde winkel terug, omdat daar iemand werkte waar ze vertrouwen in hadden.

Zo werkt het niet meer. Veel producten worden via internet verhandeld, en er is geen persoonlijk contact meer met een verkoper. Daarom is het belangrijk dat de Over ons-pagina van je bedrijf het vertrouwen van je bezoekers wint. Want hoe mooi of goed je aanbod ook is, zonder vertrouwen koopt niemand het.

Dat vertrouwen wek je bijvoorbeeld door er een persoonlijk verhaal van te maken. De Over ons-pagina is niet de plek om een stoffig verhaal op te hangen over de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf. Vertel liever over de zolderkamer of het bierviltje waar het allemaal mee begon.

Schrijf zoals je praat

Een van de belangrijkste tips voor een goede Over ons-pagina gaat over de schrijfstijl. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een gortdroog verhaal te vertellen, waardoor je stijfjes en zakelijk overkomt. Gebruik daarom altijd de ik- of wij-vorm, afhankelijk van de situatie. Maar schrijf nooit in de wij-vorm als je in je eentje bent, dat ziet er belachelijk uit.

Schrijf op een toegankelijke en vriendelijke manier, zoals je ook in het echt met iemand praat. Wees jezelf, wees authentiek, en durf te laten zien wie je bent. De bezoeker van je Over ons-pagina wil het gevoel hebben dat je ze rechtstreeks aanspreekt. Zo creëer je een band en worden bezoekers klanten.

Maak het persoonlijk (maar niet té persoonlijk)

Wees niet bang, niemand vraagt je om je diepste zielenroerselen te delen. Maar een goede Over ons-pagina bevat altijd een persoonlijke touch. Dat kan een anekdote zijn over hoe je vader en moeder vroeger wasmachines kochten, maar je mag ook vertellen hoe je altijd al aan computers aan het sleutelen was.

Maar, en dit is er eentje om in je oren te knopen: draaf er niet in door. Bedenk voor wie je schrijft en waar je ze van probeert te overtuigen. Wat moeten ze onthouden? Waar kunnen ze zich mee identificeren? En vooral: wat wil je dat ze doen? Een persoonlijk verhaal is altijd leuk om te lezen, maar uiteindelijk bestaat de pagina om iets te verkopen. Hou dat altijd in je achterhoofd.